طراحي پيشرفته FireFox

۱۳۸۷/۰۶/۱۱ ۱۱:۵۲ Salar https://www.blogger.com/profile/08261083424775464146 منتشر شده در تاریخ : ۱۳۸۷/۰۶/۱۱ دسته بندی : ، ، ، 1



این مطلبی رو که پایین می بینید مربوط به یک سال پیشه که تو بلاگفا نوشته بودم. دیدم خالی از لطف نیست که دوباره اینجا بنویسم.

اين مورد رو به طور اتفاقي وقتي که داشتم تو لیست موارد about:config نگاه مي کردم پيدا کردم و خيلي جالبه.

مرورگر Firefox خودتون رو باز کنيد و در آدرس بار مقدار زير رو وارد کنيد:

chrome://browser/content/browser.xul



در کمال تعجب خواهيد ديد که يک محيط فايرفاکس جديد در Tab نمايش داده خواهد شد.

توضيح اين مطلب:
آدرس chrome رو که به عنوان نام پروتوکل در آدرس بار وارد شد به فايرفاکس اعلام ميکنه اين يک فايل منبع داخلي براي فايرفاکس است و داده ها بايد از منابع داخلي خوانده شود.
در مورد مذکور فايل browser.xul در داخل فايل منبع browser.jar در در پوشه chrome همراه فايرفاکس قرار داره. اين فايل شامل تمام موارد مورد نياز براي طراحي ظاهر فايرفاکس مورد استفاده است.
با استفاده از برنامه WinAce مي تونيد فايل browser.jar را از حالت فشرده خارج کنيد و ويرايش مورد نظر را انجام داده و مجددا با WinAce عمل فشرده سازي با فرمت JAR رو انجام بديد.

اما توضيح فايل browser.xul:
اين يک فايل XUL است که مخفف XML User-Interface Language استاندارد طراحي ظاهر براي چندين سيستم عامل است که توسط Mozilla ايجاد شده است. و از ويژگي هاي پيشرفته اي که در FireFox و مرورگر Mozilla در اون استفاده شده است و باعث انعطاف پذيري باور نکردني و قابليت حمل فراوان اون شده است. راز اجرا شدن فایرفاکس در چندین سیستم عامل هم تو همین XUL هست. تنها چیزی که لازم خواهد بود مفسر برای اجرا در هر سیستم عامل هست. اطلاعات بيشتر در مورد XUL در اينجا: http://www.xulplanet.com

نتيجتا وقتي ما آدرس chrome://browser/content در مرورگر فايرفاکس وارد مي کنيم از نظر فاير فاکس اين يک روند عادي به شما ميره.
و نتيجه نهايي اينکه تمام فرمهاي FireFox نوعي Browser هستند با اين تفاوت که امکانات استاندارد مرورگر نمایش داده نمی شوند و حذف شده اند.

در تصوير بالا چندين محيط FireFox رو در تو در تو وارد کردم ميتونيد ببينيد. (به تعداد خطاهاي Javascript توجه کنيد که البته طبيعيه)

همه اينها مزيد بر علت شد تا پيش از پيش FireFox را به خاطر طراحي کم نظيرش دوست بدارم.
ساير نمونه هايي که ميتونيد امتحان کنيد:

Firefox: chrome://browser/content
Page info: chrome://browser/content/pageinfo/pageInfo.xul
preferences: chrome://browser/content/preferences/content.xul
Manage search engine: chrome://browser/content/search/engineManager.xul
Print page setup: chrome://global/content/printPageSetup.xul

و نکته اي که يادم رفت بگم و جالبتر هم هست اينکه تمامي عمليات با استفاده از JavaScript انجام ميشه:
مثلا عمل جستجو:

chrome://browser/content/search/engineManager.js

 

یک بازخورد برای “طراحي پيشرفته FireFox”

  1. فایرفاکس واقعاً طراحی جالبی داره و کاملاً بهینه نوشته شده. فایرفاکس فقط یک مرورگر نیست، یک بستر مناسب برای مرور صفحات وب است. ساختار پلاگین ها و اجزای دیگرش هم جالب است.
    -----------------------------
    موافقم

    پاسخحذف