برای رضای خدا Internet Explorer را رها کنید

۱۳۸۷/۱۱/۱۷ ۲:۲۱ Salar https://www.blogger.com/profile/08261083424775464146 منتشر شده در تاریخ : ۱۳۸۷/۱۱/۱۷ دسته بندی : ، ، 19

Don't hurt web with Internet Explorer
طبق آمارها تعداد کاربران Internet Explorer (به طور مخفف IE) از سایر مرور گر ها بیشتر است. زیاد بودن کاربران IE چند دلیل دارد. مهمترین دلیل تعداد کاربران ویندوز هست. از اونجایی که IE به صور پیش فرض بر روی ویندوز نصب است و مرورگر پیش فرض آن می باشد، بسیاری از افزاد اینترنت رو با نام Internet Explorer می شناسند و از وجود سایر مرورگرها بی اطلاع هستند.

متاسفانه تعداد کسیری از کاربران اینترنت از این دسته افراد هستند.

طبق آمار در ساعات اداری که کارمندان مشغول به کار هستند استفاده کنندگان از IE زیاد هست و پس از ساعات اداری هست که آمار استفاده از سایر مرورگرها به خصوص Firefox بالا می رود. این نشان دهنده این مورد هست که بیشتر کارمندان که دور از ذهن هم نیست که در این مقوله بی اطلاع باشند از IE استفاده می کنند.

هدف از مطرح کردن مطالب فوق، مشخص شدن دلایل استفاده از IE بود و در بعضی بحث ها که حتی در فروم های خارجی مشاهده می کنم، افراد دلیل استفاده از IE رو راحتی و روان بودن و توصیف می کنند، این درحالی هست که ممکنه تجربه ای از سایر مرورگرها نداشته و یا اینکه اگر هم داشته اند به آن مرورگر آشنایی نداشته اند تا از امکانات آن بهره بگیرند.

تصور نکنید که بحث فوق برای گشور های غربی مطرح هست. بلکه عینا این مسله برای ایران نیز صادق است.

طبق تجربه شخصی خودم اکثریت بازدیدکنندگان سایتهای عمومی از IE استفاده می کنند که شاید به چیزی حدود 95 درصد برسد. در حالی که سایت خودم که در زمینه برنامه نویسی هست و یک سایت قبلیم در حدود 65 درصد از IE و 26 درصد از Firefox و بقیه از سایر مرورگرها استفاده می کنند.

این درصد ها گفته های قبلی مبنی بر کم آگاهی از سایر مرورها رو تصدیق می کند.

این مقدمه ای بود بر وضعیت IE در میان کاربران.

اما بیایید ببینیم چرا باید Internet Explorer رو ترک کنیم!

*- اولین مورد که شاید هم طنز آمیز بیاید نفرین های طراحان وب است. من به عنوان کسی که مدتی به عنوان طراح وب کار می کردم و هم اکنون طراحی سایت SoftProjects را خودم انجام دادم و همچنین دوستانی دارم که طراح وب هستند، خاطرات زیادی از عذاب و شکنجه هایمان از در دست و پنجه نرم کردم با IE داریم.از زمان عرضه نسخه 6 از IE در سال 2002 تا کنون که نسخه 8 از IE درحال آمدن است. استانداردهای وب تغییرات زیادی کرده اند و مرورگرها پیشرفتهای بسیار زیادی کرده اند.

این درحالی است که مرورگر IE بسیار بد و تنبل حرکت کرده است و دست طراحان وب را برای استفاده از تکنولوژی های روز بسته مانده است.

این وقاحت تا جایی است که حتی تیم ماکروسافت استانداردهای وب را جدا از مسیر حرکت IE دانسته و از پیاده سازی آن در کوتاه مدت سر باز می زنند! برای لینک به اخر مطلب مراجعه کنید.

*- استاندارد و به روز بودن. مدتی هست که جنگ مرورگرها در محافل وب مطرح است. این جنگ بر روی کسب کاربران بیشتر از طرق مختلف است. مهمترین محور جنگ پشتیبانی از آخرین تکولوژی های وب است که استانداردها در راس قرار می گیرند.استانداردهای وب با این هدف ایجاد شدند تا جلوی ناهماهنگی در رفتار مرورگرها را بگیرند. مرورگرها در جهت هر چه بیشتر استاندارد شدن در رقابت با هم هستند. در حالی IE مانند یک غده مغرور همیشه مشکل ساز بوده است.

مهمترین این استانداردها شامل:

Html 5, CSS 2.1, CSS 3, SVG, APng و چند مورد دیگر

*- امنیت و قابلیت اطمینان. سایر مرورگرها و به خصوص Firefox درارای مشکلات امنیتی بسیار کمی هستند و به علت کد باز بودن، در صورتی که مشکلی یافت شود به سرعت رفع شده و در اختیار عموم قرار می گیرد.علاوه بر این در صورتی که مشکل امنیتی جدی باشد، مرورگر به صورت خودکار و به سرعت آخرین بسته اصلاحی را دریافت کرده و اعمال می نماید.

عملکرد ماکروسافت در این زمینه ضعیف بوده و معمولا برای رفع مشکلات امنیتی یک ماه تاخیر دارد و در چندین مورد مشاهده شده است که همان مشکل به درستی رفع نشده است. حتی در صورت عرضه نسخه اصلاحی به علت مشکل بودن اعمال بسته اصلاحی و کم اطلاعی افراد، بسیاری از افراد در مقابل حملات آسیب پذیر باقی می مانند.

*- قابلیت سفارش سازی.افزونه های نوشته شده برای IE به ندرت یافت می شوند. همچنین امکانات بسیار کمی برای سفارشی سازی مرورگر وجود دارد.

در مقابل سایر مرورگرها به خصوص Firefox با داشتن چند هزار افزونه که در نوع خود کم نظیر است می توانید امکانات فوق العاده ای به مرورگر خود اضافه کنید و یا تغییر پوسته آن را سفارشی کنید.

*- سرعت اجرای سایتهای Web 2این سایتها به علت استفاده زیاد از javascript در IE باعث کند شدن مرورگر می شوند. این درحالی هست سایر مرورگرها در زمان اجرای javascript شدیدا با یکدیگر مبارزه می کنند.

Don't hurt web with Internet Explorer

مراجع برای تحقیق مطالب فوق

به عنوان خلاصه مطلب لینک ها و مطالبی رو برای رجوع سریع مطرح می کنم.

مقایسه سرعت اجرای javascript که مثل همیشه IE آخر هستند

تست Acid 3 که میزان پشتیبانی از استانداردهای وب را نشان می دهید (به در صد IE8 توجه کنید!)

تکنولوژیها و جلوه های وب که کابران IE از آن محروم هستند:

طراحی سه بعدی مستقیما در خود مرورگر با استفاده از تگ Canvas

ویژگیهای جدید CSS 3 بخش 1

ویژگیهای جدید CSS 3 بخش 2

Don't hurt web with Internet Explorer

انتخابگر ها ( یا CSS Selector) که در نحوه شکل دهی ظاهر صفحات بسیار مهم هستند.
مرورگر خود را در مقابل CSS Selector ها بررسی کنید

حیله هایی که طراحان وب برای هماهنگی با IE استفاده می کنند:

حقه ای برای قعال کردن تگهای article,section و ... از Html 5 در IE

چند حقه برای شناسایی مرورگر IE

مشکل با تگ img

غرور و تکبر یا شاید هم سستی در پیاده سازی استانداردها:
Chris Wilson [MS] (Expert):

Q: What do you guys think of the Acid-tests, especially Acid3? Is it your goal to let IE 8 pass Acid3?

A: Alex, The ACID3 test is a collection of interesting tests, spread across a large set of standards. Some of those standards will see improvements in IE8 - in fact, IE8 already improves on IE7's score - but we are focused on the most important features and standards to make web developers' lives easier. The ACID3 test does not map directly to that goal.

پیشرفتهایی که در IE8 صورت می گیرد که به نظرم کمتر از حد انتظار هستند

و مراجعی برای تعداد کابران مرورگرها و غیره

تعداد کاربران سایتهای مشهور

تعداد کاربران سایت w3schools.com

بررسی کلی از ویژگیهای مرورگرهای مختلف

جنگ مرورگرها

مقایسه مرورگرها

Firefox از Chrome جلو می زند

ناتوانی مایکروسافت در رفع نقص امنیتی اینترنت اکسپلورر برای مدت 453 روز

با این اوصاف برای رضای خدا هم که شده در آشنا کردن افراد با سایر مرورگرها کوشا باشید

مشترک این وبلاگ شوید و آن را از طریق RSS دنبال کنید.

 

19 بازخورد برای “برای رضای خدا Internet Explorer را رها کنید”

  1. این را هم اضافه کنید که IE واقعا کندتر از ff است و بیشتر هم قفل می‌کند. ضمنا ff مجانی است و به راحتی upgrade می‌شود ولی IE را باید با دوز و کلک به دست آورد!

    پاسخحذف
  2. رامین می‌تونی این رو هم به لینک ها اضافه کنی:

    ناتوانی مایکروسافت در رفع نقص امنیتی اینترنت اکسپلورر برای مدت 453 روز:

    http://www.winbeta.net/comments.php?shownews=3276

    پاسخحذف
  3. یه سوال اگه ie از سلطنت کنار بره انوقت سرعت پیشرفت رقبا کم نمیشه؟
    در اصل اینو میگم که چون مرورگر های دیگه کاربر کمتری داردن مجبور می شن بهتر کار کنن.
    تازه نکته های دیگه ای هم هست مثلا چون ie پولی نیست شرکتی مثل موزیلا اپن سورس کار می کنه مگر نه خود موزیلا از خوداش بود بابت مرورگرش پول بگیره و کار برنامه نویسیش رو کارمنداش فقط انجام بدن. و تقریبا این مشخص هست که هر شرکتی که در رقابت با مایکروسافت شکست می خوره مجبور برای تلافی اپن سورس کار میکنه. (البته هر که نه و مثال های زیادی رو میشناسم.)
    به نظرم این بازی های acid3 و اینا خیلیش به پایین کشیدن ie ربط داره مگز نه این که یه مرور گر چک کنه یه لینک درسته یا نه یا svg خودش بیاد فریم درست کنه به چه درد می خوره ؟ (این موارد تو acid3 هست تا اونجا که میدونم)

    پاسخحذف
  4. @ابراهیم :
    با کنار رفتن IE رقابت خیلی به نفع کاربران خواهد بود! چرا که مشکل اصلی سایتها برای استفاده از آخرین تکنولوژی ها برطرف خواهد شد. همچنین رقابت همچنان پا برجاست. Firefox, Chrome, Safari و Opera درحال حاظر با هم رقابت دارند و IE داخل این رقابت هم وارد نمی شود. تنها نکته IE نام آن رو به مطرح می کنه، تعداد کاربران هست که دلایلیش رو بالا گفتم. البته Microsoft هیچ وقت چنین کاری نخواهد کرد و از آلان برای IE 9 برنامه دارد!


    همچنین بهتره که بدونین که Firefox ادامه دهنده راه Netscape هست که از همان ابتدا رایگان بود. کارکنان Netscape شرکت موزیلا و مرورگر موزیلا و سپس Firefox رو ایجاد کردند. Open source بودن هم یک مزیت بسیار بزرگ هست. برنامه نویسان زیادی هستند که در زمان ها فراقت خود بر روی firefox کار می کنند و به تیم توسعه آن کمک می کنند. یک نمونه ایرانی "احسان اخگری" هست: http://salarblog.wordpress.com/2009/01/14/persian-firefox


    همچنین ماکروسافت خیلی به سختی به سمت open source حرکت می کنه چون به عنوان یک شکست برای اون طلقی می شه.
    مطمئنن چیز کمی در مورد تست های Acid می دانید پس اینجا رو مطالعه کنید:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Web_Standards_Project استانداردهای وب مربوط به سال 98 می شوند.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Acid1 اولین تست اسید در سال 99 تولید شد!


    در مورد تکنولوژی وب بهتره که یک طراح و برنامه نویس وب نظر بده. شما که در حال مرور صفحات وب هستید نمی دانید که چه زحمتی برای سازگار کردن صفحه با همه مرورگرها متحمل طراح می شود. استاندارد SVG نیز در گرافیک وب بسیار موثر خواهد بود و اجازه ویرایش تصویر را می دهد.

    اثرات SVG را اگر IE اجازه بدهد در سالهای آینده در وب خواهید دید و نظرتان عوض خواهد شد.

    پاسخحذف
  5. سلام ، اعتراف می کنم که نمی دانستم که نت اسکیپ از اول مجانی بوده(مانند خیلی مطالب دیگری که نمی دانم)(فکر می کردم مانند opera زمانی پولی بوده). اما منظور من از جمله آخر این بود که اسید 3 آنجنان از طرف w3 مورد تایید نیست.(البته تا آنجا که می دانم و اینکه به نظرم w3 باید تست مرورگر ها رو طراحی و تایید کنه(این مطلب را جایی خوانده ام که البته زیاد هم معتبر نبود.)). یک سوال ، آیا svg همان scalable vector graphic نیست که از پایه xml استفاده می کند؟ خب اونکه الان هم با پلاگ این قابل استفاده هست!

    پاسخحذف
  6. دليل اينكه در شبكه‌هاي ويندوزي IE بيشتر رواج دارد بحث group policy است كه به يكباره بر رو تمامي IE هاي موجود در شبكه اعمال مي‌شود. مثلا ست كردن پروكسي مرورگر در شبكه داخلي براي همه‌ي كاربران يك شبكه بزرگ به صورت خودكار. به اين صورت ادمين نيازي نيست تا مثلا چند صد كامپيوتر رو دستي تنظيم كنه.
    اما اين بحث در مورد فايرفاكس صادق نيست. (به نظر كارهاي محدودي انجام شده كه با نگارش‌هاي جديد آنچنان سازگار نيست و در كل زياد مطرح نشده)
    به همين جهت در محيط كار ادمين‌هاي ويندوزي، IE رو به فايرفاكس ترجيح مي‌دن.

    پاسخحذف
  7. متاسفانه در تعریف یک css ساده برای یک قالب در ie سه روز وقتم گرفته شد. تمام مرورگر ها استاندارد css رو رورعایت میکنند الا این ie . نسخه 8 هم به رو مایکروسافت گند زد .

    من کلهم بی خیالشم . بیشتر سفری و موزیلا رو ترجیح میدم .

    در مورد دوستمون ابراهیم فقط میتونم اینطوری بگم که بنیاد موزیلا سال قبل یکی از پر درآمد ترین سایتهای اینترنتی جهان بود . درسته که محصول رایگانه ولی کافیه به سایتش سر بزنید تا بفهمید چقدر ادم برای پشتیبانی از این مرورگر داوطلبانه دارند کار میکنند و همین باعث شده یک مرورگر واقعا بدون نقص وارد عرصه بشه.
    موزیلا هزینه کارمندانشو از طریق همون صفحه جستجوی گوگل که در اول سایتش قرار داره و به هنگام باز شدن مرورگر دیده میشه در میاره .

    پاسخحذف
  8. البته مزیت بزرگی که اینترنت اکسپلورر نسبت به رقبای دیگه داره اینه که با IE میشه از سایت سازمان سنجش استفاده کرد و در سایت دانشگاه انتخاب واحد کرد اما با مرورگری مثل فایرفاکس نمیشه!!

    پاسخحذف
  9. سلام. شاید در خواستی که دارم خود خواهانه باشه ولی مطرح می کنم.می شه سری به وبلاگ ما بزنین و ببینین چرا با فایرفاکس اینقدر بهم ریخته دیده میشه؟ هر کاری کردم درست بشه نشد. چرا مطالب روی همدیگر می افتند؟ ممنون
    --------------------------------
    Salar: چونکه اکثریت قریب به اتفاق قالبهای بلاگفا مشکل دار هستند و طراحان این پوسته ها از وجود استانداردی خبری ندارند و شما هم خودتون را خسته نکنید.
    (داخل پرانتز: تگهای div با class ی posttitle دارای مقدار ارتفاع height: 74px; هستند که اشتباه است. کلا style را اون div حذف کنید. )
    بهتره که قالب وبلاگتون رو عوض کنید و از قالبی استفاده کنید که مشکل نداشته باشه. قالبهای http://www.webgozar.com/template به نظر سالم می آیند!

    پاسخحذف
  10. @ابراهیم:Web Standards Project رو مطالعه کردی؟ http://en.wikipedia.org/wiki/Web_Standards_Project جواب شما در مورد acid 3 اونجا هست(همون پاراگراف اول). گروه پروژه استانداردهای وب همکاری متقابلی با W3C داره.


    در مورد SVG باید بدانید که Firefox از 2005 یعنی از همون اوایل. safari از 2006 از svg 1.1 پشتیبانی می کنند و البته IE فقط با پلاگین. مسئله مهمتر پشتیبانی پیش فرض یا native هست که ملاک قرار میگیره. در طراحی و آغاز پروژه نیز حداقل ها در نظر گرفته می شود، چون که اکثر سایتها نمی توانند کاربران خود رو مجبور به استفاده از ابزار خاصی بکنند. پس باز هم IE بر هم زننده می شود!
    بخوانید http://en.wikipedia.org/wiki/Scalable_Vector_Graphics

    پاسخحذف
  11. @Vahid: کاملا صحیح است. اصولا این از سیاستهای تجاری ماکروسافت هست که با وابسته ساخته محصولات به یکدیگر مردم رو مجبور به استفاده از آنها می کند.

    @meemarbaba: باز هم IE8 امیدها رو بر باد داد و همچنان از این دسته مشکلات خواهیم داشت.

    @ایمان: این هم از حرکت دولتی هاست دیگه. برو شکر کن که سایت بالا میاد هنوز!

    پاسخحذف
  12. سلام با عرض تشکر از دوستان ، خیلی ممنون. خیلی چیز ها یاد گرفتم. امیدوارم یا ie سیاست حودش رو عوض کنه یا ملت cd ویندوز بدون ie بخرن!!!

    پاسخحذف
  13. سالار جریان این مطلب چیه : http://pariyana.com/id/for-god-sake-leave-internet-explorer/

    پاسخحذف
  14. لینکی که به وبلاگم گذاشته نامشخصه ولی تو آن آخر هست!

    پاسخحذف
  15. گاهی اوقات که مجبور میشم از جایی دیگه مثل کافی نت به اینترنت وصل بشم که فایرفاکس یا اپرا ندارن،اصلا باورم نمیشه که یک زمانی چطور از IE استفاده میکردم.مدام کرش کردن و سرعت پایین و باز نکردن صفحات! فقط کافیه هر نفر یکبار از فایرفاکس استفاده کنه تا دیگه IE رو فراموش کنه

    پاسخحذف
  16. جالب است تا از راهنمايي هاي اشخاص با تجربه استفاده نشه كارا درست نميشه

    پاسخحذف
  17. خدا خیرت بده ... دهن من خیلی سر این css آسفالت شده ، متاسفانه در IE خیلی از دستورات ساده باگ دارند و نمیشه ازشون استفاده کرد :(

    پاسخحذف
  18. البته صحبتای شما درسته. من همین الان دارم از ff استفاده میکنم. اما باید قبول کرد که ماکروسافت چون داره در کنار فعالیت تو زمینه کامپیوتر از این راه تجارت میکنه، چیزی غیر از اینها هم ازش انتظار نمیره!
    فرض کنید تو نسخه ایکس پی ورژنی مشابه IE7 رو قرار میداد! آیا دیگه کسی سراغ ویستا میرفت؟
    یا برای مثال اگر آپدیت IE6 به IE7 نیاز به گنیون نداشت ،فرقی بین من که از نسخه قفل شکسته استفاده میکنیم با کسانی که نسخه اصلی دارن وجود داشت؟

    حالا این بحث راجع به محصولات دیگه مثل office هم مطرحه اما چون خیلی وسیع و گستردس و رقیب جدی نداره حرفی بوجود نمیاد.

    اصولا تو تجارت همیشه بهترین جنس ارایه نمیشه و مشتری رو برای ارایه بعدی منتظر میذارن.
    وگرنه شاید مهندسین خود ماکروسافت هم به این اشکالات واقف هستن که ابه لینوکس یاff یا mac پناه میارن.
    مثالش میشه مدیران شرکت خودرو سازی ایران که کلی تبلیغات محصولشون رو میکنن و اتومبیل زیر پاشون وارداتیه! چون محصولاتشون نیاز اونا رو برآورده نمیکنه!

    پاسخحذف
  19. ولی به نظر من IE زیاد بدم نیستا .. مخصوصا IE 8

    پسر خوبیه این IE ...
    --------------------------------
    نخیر! اینقدر بد بود که خود ماکروسافت هم داره رهاش می کنه!

    پاسخحذف