ایران و ترکیب احتمالی IBM و SUN

۱۳۸۸/۰۱/۰۴ ۱۶:۲۹ Salar https://www.blogger.com/profile/08261083424775464146 منتشر شده در تاریخ : ۱۳۸۸/۰۱/۰۴ دسته بندی : ، ، ، 5

IBM Sun

اگه در جریان خبرهای دنیای IT باشید حتما شنیده اید که IBM بر سر میز مذاکره خرید Sun به مبلغ 6.5 بـیلیـون دلار آمریکا هست.
این خرید در صورتی که اتفاق بیفته یکی از رویداد بسیار مهم سالهای اخیر خواهد بود چرا که Sun سازنده Java و پیشتاز تکنولوژی های وابسته در 15 سال گذشته هست.

قبل از اینکه به مقوله ایران بپردازم به بررسی تاثیرات این ترکیب بر محصولات این دو غول می پردازم.

Java
جاوا پرکاربردترین زبان برنامه نویسی و صد البته مهمترین تکنولوژی در دست این دو شرکت است. همانطور که شاید بدانید هردو شرکت IBM و SUN دارای کتابخانه زمان اجرای جاوا (JVM) هستند.
نتیجه این ترکیب می تواند open source تر شدن کتابخانه های Sun به عنوان اصلی ترین سازنده کتابخانه های جاوا بشود. چرا که sun با داشتن لیسانس opensource مخصوص به خود محدودیت هایی را ایجاد کرده است.
آنچه که از وابستگی محصولات IBM به جاوا و تاریخچه این شرکت نتیجه می شه اینه که این شرکت به هیچ وجه کنترل و توسعه جاوا را به شرکت زیر مجموعه احتمالی sun خود نخواهد داد و سعی خواهد کرد محصولی قوی تر و ترکیبی از این دو کتابخانه بدست بیاورد.

ابزارهای Java
IBM قبلا محیط توسعه مخصوص خود را برای Java داشت که البته به Eclipse انتقال یافت. هم اکنون نیز این شرکت به شدت از Eclipse همایت می کند. در آن طرف Netbeans قرار دارد که به شدت توسط Sun توسعه داده می شود.
تنیجه این ترکیب می تونه به سیاست های بعدی شرکت ترکیب شده IBM/Sun بستگی داشته باشه که پشتیبانی حرفه ای از یکی از این محصولات را به مرور زمان حذف کند. به هر حال در طولانی مدت این دو محصول نخواهند توانست با هم کنار بیایند و یکی باید حذف شود.

بانک اطلاعاتی

MySQL محصول فعلی Sun رو می توان گل سرسبد شرکت ترکیب شده دانست. دلیل آن هم به خاطر تعداد کاربران و همچنین متخصصین آن کاملا مشخص است.
در آن طرف DB2 محصول IBM قرار دارد که برای پایگاه داده های بزرگ و سرور ها طراحی شده است.
از اونجایی که MySql محدودیت کاری برای کاربران سطح پایین تا سرور های بزرگ را ندارد که این حیطه گسترده برای DB2 وجود ندارد، مطمئنا شرکت ترکیب شده از MySql برای جذب کاربران بیشتر و سپس سوق دادن آنها به سمت DB2 استفاده خواهد.
به هر حال شاید همکاری و تعامل هرچه بیشتر این دو پایگاه داده خواهیم بود.

سیستم عامل

AIX سیستم عامل بر مبنای Unix شرکت IBM در مقابل Solaris شرکت Sun که آن هم بر مبنای Unix است حرفی برای گفت ندارد. این احتمال قوی است که کاربران AIX به یک نسخه ویژه از Solaris انتقال داده بشوند.
از آنجایی که Sun هیچ نسخه ای از سیستم عامل مبتنی بر Linux ندارد این احتمال بعید به نظر نمی رسد که آبی بزرگ هم از ویژگی Solaris به سیستم عامل لینوکس خود اضافه کند.

در حال حاضر هر دو شرکت به شدت در حال تلاش در پیشرفت در محاسبات ابری (cloud-computing) هستند. آنچه که مسلم است ترکیب تیم تحقیقات این دو شرکت و پیشرفت سریع تر شرکت ترکیب شده در این زمینه است.

و سرانجام از لحاظ سخت افزار از آنجایی که IBM ارادت خاصی به پردازنده Power خود دارد به احتمال قوی شاهد توقف خط تولید پزدازنده های SPARC و اضافه شده تیم آن به تیم پردازنده Power و PowerPC باشیم.

و اما ایران

حدس من در مورد ایران، تغییرات ناچیز هست. متاسفانه منبع خاصی برای تایین تعداد کاربران زبانهای برنامه نویسی وجود ندارد و البته آماری هم تهیه نمی شود.
اما آنچه از فروم ها و سایتهای برنامه نویسی ایرانی هویدا است تعداد کاربران جاوا در ایران بسیار کم. اگر رده بندی من را بخواهید خواهم گفت که جاوا بعد از C# ، VB ، C و احتمالا Delphi در رده بعدی قرار خواهد گرفت.
دلایل این کم احمیتی فعلا در بحث ما جایی ندارد ولی تا اینقدر بدانید که رایگان بودن محصولات ماکروسافت در ایران دلیل اصلی این مسئله است.

تغییرات حاصله از ترکیب این دو شرکت بیشتر در زمینه بانک اطلاعاتی و ابزارهای Java در ایران مشاهده خواهد شد.
هر دو محیط توسعه Netbeans و  Eclipse با توجه به نظر سنجی هایی که در فروم برنامه نویس و سایتی دیگر انجام شده تقریبا تعداد کاربر یکسانی دارند. پس می توان نتیجه گرفت که با محو یا حذف تدریجی یکی از این دو محصول شاهد مهاجرت کاربران به محیط دیگری باشیم که اتفاق مهمی نخواهد بود.

در مورد بانک اطلاعاتی همانطور که در بالا ذکر کردم MySql همچنان با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد. با توجه به اینکه MySql در میان Php کاران و Linux کراران طرفدار بسیاری دارد، پس نگرانی در این زمینه وجود نخواهد داشت.
نتیجه ای که البته بعید هم به نظر نمی رسد حرکت عده ای به سمت DB2 خواهد بود تا از ویژگی های این پایگاه داده هم مطلع بشوند. با توجه به اینکه یک نسخه رایگان و کوچک از این پایگاه داده هم عرضه می شود.

نتیجه
نتیجه ای که در مورد ایران می توان گرفت این است در کوتاه مدت این ترکیب تاثیر خاصی در صنعت IT ایران نخواهد داشت.
در طولانی مدت و همراه با وارد شدن ایران به سازمان تجارت جهانی است که مشکلات اساسی صنعت IT رو خواهد شد و در این زمان است که حرکت شدید به سمت Java را شاهد خواهیم بود. در آن زمان است که باید شاهد سیاستهای این شرکت ترکیب شده در قبال ایران باشیم.

این ترکیب بر دنیای برنامه نویسان جهان بسیار تاثیر گذار خواهد بود. بزرگترین اثر گرفته از این ترکیب Oracle خواهد بود. چراکه بسیاری از برنامه ها و سیستم های مدیریت پایگاه خود را بر پایه Java پایه نهاده و صد البته چشم به نتیجه این مذاکرات دوخته است.

موفق باشید.

منابع:

http://www.sdtimes.com/link/33356
http://www.infoworld.com
http://www.multicoreinfo.com
http://osnews.com

مطالب مرتبط:

دریافت نسخه جدید Netbeans 6.5 به همراه JDK

 

5 بازخورد برای “ایران و ترکیب احتمالی IBM و SUN”

  1. [...] و اما بعد از مذاکرات مایکروسافت و یاهو که به نتیجه ای نرسید، این بار آی-بی-ام داره با سان-میکروسیستمز مذاکره می‌کنه که در نوع خودش واقعا جالبه (رقمش فکر کنم چیزی حدود ۶ و نیم بیلیون دلار باشه یا چیزی تو این حدود) این مطلب رو سالار خلیل زاده در  وبلاگ شخصیش در این مطلب نوشته بود [...]

    پاسخحذف
  2. کلا IBM خیلی به پروژه‌های کد باز اهمیت می‌ده. فکر نکنم Java و MySQL چیزی از دست بدن. تاره فکر می‌کنم open office یک مقدار پر طرفدارتر بشه. کلا این ادغام به نفع کاربران خواهد بود بر عکس ادغام مایکروسافت و یاهوو.

    من دقیقا نمی‌دونم جرا در ایران انقدر دلفی طرفدار داره. شاید دلیلش این باشه که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شه؟

    پاسخحذف
  3. salam
    vase man ke khabar khoobi bood ;) faghat ye ghesmat ro eslah konin:

    from July 2006 through 2007, NetBeans IDE was licensed under Sun's Common Development and Distribution License (CDDL), a license based on the Mozilla Public License (MPL). In October 2007, Sun announced that NetBeans would henceforth be offered under a dual license of the CDDL and the GPL version 2 licenses, with the GPL linking exception for GNU Classpath
    --------------
    با تشکر از تذکرتون

    پاسخحذف
  4. [...] IBM اوراکل Sun را می خرد 21 04 2009 همانطور که در مطلب “ایران و ترکیب احتمالی IBM و SUN” مشاهده کردید، IBM در صدد خرید Sun بود. طی هفته گذشته [...]

    پاسخحذف
  5. چی شد آخر نخریدش؟

    ---------------------------------
    اوراکل خریدش، اینجا
    اشتباه IBM اوراکل Sun را می خرد

    پاسخحذف