با AlphaControls فرم های خود را زیبا کنید

۱۳۸۷/۱۲/۱۴ ۱۴:۱۵ Salar https://www.blogger.com/profile/08261083424775464146 منتشر شده در تاریخ : ۱۳۸۷/۱۲/۱۴ دسته بندی : ، ، 7

alphaskinsاخیرا به صورت پاره وقت بر روی پروژه ای تو دلفی کار می کنم که نیاز داره ظاهری زیبا داشته باشه. البته تصمیم گرفتم که پروژه رو تو Delphi 2009 بنویسم.

برای زیبا سازی فرم ها سری کامپیوننت های BusinessSkinForm و VCLSkin رو از قبل می شناختم که پوسته های خوب و زیبایی دارند. چیزی که می خوام الان براتون معرفی خیلی فراتر از این دو ابزار هست.

ابزار مورد نظر من که AlphaControls نام داره برای پوسته گذاری برنامه طراحی شده. نکته مهمی که این بسته ابزار رو از بقیه تمیز میده کیفیت کارشون هست.

معمولا ابزارهایی که برای پوسته گذاری بر روی نرم افزارها طراحی می شوند پوسته هایشان خیلی طرح های زننده و ناخوش آیندی دارند. برای مثال با داشتن منحنی های زیاد و یا رنگ بندی های نامناسب بیشتر به یک تابلوی نقاشی نامفهوم تبدیل می شوند تا یک نرم افزار کاربردی.

ابزار مورد نظر من یعنی Alpha Control بر خلاف سایر ابزارها بسیار حرفه ای ظاهر شده است. چیزی که این ابزار رو برجسته می کنه طراحی حرفه ای پوسته های آن هست که علاوه بر سادگی، حرفه ای بودن رو به برنامه شما القا می کنه. همچنین علاوه بر اینکه ترکیب رنگ های جالب به کار رفته چشم کاربر رو ازیت نمی کنه، این امکان هم هست که با تغییر مقادیر ترکیب رنگ (Hue) و غلظت رنگ (Saturation) در زمان اجرا (On the fly) یا در زمان طراحی ظاهر پوسته های رو به صورت بسیا زیبا در بیاورید.
همچنین جلوه های انیمیشنی که حرفه ای طارحی شده اند و در نسخه های جدید به آن اضافه شده بر ازش این بسته اضاقه می کند.

  • توضیح بیشتر در مورد Alpha Controls


این ابزار اختصاصا برای زبان دلفی و C++ Builder طراحی شده است. به دو صورت می توان این ابزار رو در پروژه مورد استفاده قرار داد. در اولین حالت می توان با افزودن یک کنترل به فرم با نام TsSkinManager و تعیین پوسته دلخواه، به فرم و تمامی کنترل های استاندارد پوسته اعمال کرد. اشکال این روش آن است که از جلوه های انیمیشن و تعدادی جلوه دیگر محروم خواهید.
در حالت دوم باید از اکنترل هایی که AlphaControls محیا کرده و برگه های "AlphaStandard" و "AlphaAdditional" به محیط IDE اضافه می شوند استفاده کنید.
در این صورت علاوه بر اعمال پوسته کنترل ها می توانند جلوه های زیبایی داشته باشند. تنها عیبی که این روش دارد این است که باید تمامی کنترل ها رو حذف کرده و مجددا از کنترل های این ابزار استفاده کنید. نویسندگان این ابزار به فکر این مسئله هم بودند و برنامه تبدیلی با نام AlphaConvert برای این کار نوشت اند. این برنامه فایل های dfm پروژه را گرفته و کنترلهای استاندارد را به کنترل های alpha تبدیل می کند. در پایان پست لینک دریافت آن را مشاهده خواهید کرد.

برای طراحی پوسته های سفارشی طبق معمول برنامه ای نیز در نظر گرفته شده است. البته به شخصه که آن را بررسی کردم کارکردن باهاش سخت بود و البته تنظیمات زیادی دارد.

امکانات این بسته در اینجا به پایان نمیرسه. بسته این ابزار علاوه بر کنترل های استاندارد دارای کنترل های اضافی هم هست که در برگه AlphaAdditional قرار دارند. TsDecimalSpinEdit ، TsComboBoxEx ، TsLabelFX و ... که تعدادی از این ابزارها هستند.

  • نسخه رایگان


بخش خیلی مهمی از این ابزار که اون را واقعا از بقیه جدا می کنه نسخه رایگان این ابزار است. در نسخه رایگان تعدادی از کنترل ها همراه با پشتیبانی از کنترل های سایر شرکت (ThirdParty) حذف شده است.
با این حال یک مزیت مهم همچنان وجود دارد و ان اعمال پوسته به کنترل های استاندارد دلفی است. به طوری که بدون نیاز به استفاده از کامپوننت های این ابزار می توانید پوسته های زیبا را داشته باشید.

نکته آخر اینکه به نظر می رسه که شرکت سازنده این ابزار روسی باشه؛ که می تونه یکی از دلایل کمتر شناخته شدن این ابزار هم باشه!

  • دانلود 2009 AlphaControls


سایت سازنده

دریافت نسخه رایگان (Lite Edition)

دریافت بسته کامل آخرین نسخه Trial (شامل بسته ها ، سازنده پوسته و مثالهای آماده)

دریافت AlphaConvert (مبدل پروژه ها)

گالری تصویری از پوسته های طراحی شده و موجود

  • نتایج اعمال این ابزار به فرم را مشاهده می کنید


تنظیمات ترکیب رنگ و شدت آن

نتیجه اعمال Saturation و HUE

تصویری از تعدادی کنترل اضافی و جلوه ها

کنترل های اضافی با جلوه ها

تصویری از برنامه دموی این ابزار

یک مثال کامل با پوسته

  • بخوانید


مروری بر Delphi 2009 و مهاجرت به آن

 

7 بازخورد برای “با AlphaControls فرم های خود را زیبا کنید”

  1. آقا دستتون درد نکنه عالی بود. من از C++Builder استفاده میکنم و به تم نیاز زیادی دارم.
    فقط ببخشید امکان داره اول نظرتون رو درباره C++Builder به طور کلی بگویید و ثانیا نحوه گذاشتن تم برای برنامه بدون استفاده از component خاصی رو در C++Builder توضیح بدهید؟(یا یه پروژه مجانی یا ترجیحا opensource معرفی کنید؟) باز هم ممنون.

    پاسخحذف
  2. @ ابراهیم
    به نظر من C++Builder به نوشتن برنامه های سطح پایین سرعت بیشتری می ده و با داشتن امکان استفاده از VCL امکان توسعه سریع یک نرم افزا کاربردی فراهم میشه.
    مشکلی که C++Builder داره مربوط به IDE شرکت CodeGear هست که در بسیاری موارد برنامه نویس رو با کد تنها می گذاره. همچنین ضعف راهنمای نرم افزار و عدم وجود کتاب برای نسخه های جدید یعنی 2007 و 2009 از ضعف های عمده آن هست.

    برای گذاشتن تم حتما باید از component استفاده کنید و یا اینکه از API های DSkinLite استفاده کنید: http://www.uieasy.com/dskinlite

    پاسخحذف
  3. سلام

    خبرخوان (تکست و گرافیکی)، لیست و فید وبلاگ‌های برنامه‌نویسی ارائه شده است که وبلاگ شما نیز جز آنها قرار گرفته است.

    http://persianbloggers.blogspot.com/2009/03/programming-p.html

    پرشین بلاگرز شما را به بازدید و استفاده از این خبرخوان و 23 خبرخوان تخصصی دیگر موجود دعوت می‌کند.
    ------------------------------
    حرکت جالبی است.

    پاسخحذف
  4. NEW

    سلام

    خبرخوان (تکست و گرافیکی)، لیست و فید وبلاگ‌های «آی تی» ارائه شده است که وبلاگ شما نیز جز آنها قرار گرفته است.

    این خبرخوان یکی دیگر از محصولات همکاری جمعی در پرشین بلاگرز است که با همکاری و مدیریت آقای سید یوسف منیری به وبلاگ‌شهر عرضه شده است.

    http://persianbloggers.blogspot.com/2008/12/it-p.html

    پرشین بلاگرز شما را به بازدید و استفاده از این خبرخوان و 24 خبرخوان دیگر موجود دعوت می‌کند.

    پاسخحذف
  5. خیلی ممنون دوست عزیز لطفا ورژن فول و کرک شده این کامپوننت رو قرار دهید
    با تشکر

    پاسخحذف
  6. تو C# استفاده نمیشه کرد؟
    راستی چه طوری میشه کار طراحی شده رو آورد تو محیط برنامه نویسی؟
    ممنون
    با اینکه هنوز استفاده ای نکردم ولی عالیه!

    پاسخحذف
  7. نه نمیشه. این کامپوننت فقط برای دلفی و CppBuilder نوشته شده.
    تقریبا تمامی ابزارهایی که برای گذاشتن پوسته به برنامه هستند امکان ایجاد پوسته رو میدن. با استفاده از اون ابزار می شه هر کاری با پوسته انجام داد.
    مثلا برای alphacontrols ابزار skinbuilder در نظر گرفته شده.

    پاسخحذف