Archive for 2010/11

باگ خوب یا بد؟

۱۳۸۹/۰۸/۲۵ ۱۱:۴۰ Salar https://www.blogger.com/profile/08261083424775464146 منتشر شده در تاریخ : ۱۳۸۹/۰۸/۲۵ دسته بندی : ، ، 9

software-bug
در ادامه داستانی رو در مورد یکی از پروژه هایی که انجام دادیم و به نکته جالبی که برخوردم رو خواهید خوند.

مدتی قبل بر روی تعویض یکی از نرم افزارهای یک اداره دولتی مشغول رایزنی بودیم. نرم افزار مربوطه با فاکس پرو و تحت داس نوشته شده بود. بحث بر سر انتقال اطلاعات از آن نرم افزار به نرم افزار جدید بود و لازم بود تا حتما فرمت ذخیره سازی و نام جداول و فیلدهای آن مشخص شود. دلیل این هم که ما نمی توانستیم چنین کاری انجام دهیم عدم نام گذاری صحیح دیتابیس بود. به طور مثال نام یک جدول WRK و نام چند فیلد اول مشخص و بقیه با اسامی مانند F1 تا F20 نام گذاری شده بودند. و البته جالبتر اینکه این نرم افزار در چند شعبه و همچنین شهر های مجاور هم مورد استفاده قرار دارد.

تا اینجای کار هنوز مقصود من نیست و داشتیم به سازشان می رقصیدیم. بحث سر فراخوانی نویسنده این برنامه برای توضیح عملکرد دیتابیس برای انجام انتقال بود که یکی از کارکنان به نکته عجیبی اشاره کرد.

ایشون گفت که برنامه مربوطه معمولا هر 2 یا 3 ماه یکبار دچار مشکل اساسی می شود و مجبور به فراخوانی نویسنده برای رفع مشکل هستیم. اینطور که این کارمند می گفت برای هر پشتیبانی هم معمولا مبلغی رو دریافت می کند. این رو بسط بدید به تمامی شعبه ها! در این میان ظاهرا اداره با نفر مربوطه قبلا تماس گرفته بود تا با ما همکاری نماید اما ایشان برای انجام همکاری را منوط به تمدید قراردادشان به مدت یک سال دیگر کرده بودند.

نکته همینجاست، یعنی یک باگ ناقابل می تونه این هم درآمد زا باشد. یعنی با نوشتن یک باگ هدفمند و تنظیم قرارداد زیرکانه می توان کسب درآمد کرد؟ البته این ایده پلید است و دو از اخلاق حرفه ای اما چه تظمینی وجود دارد که کسی چنین کاری را نکند.

در این میان یک نکته اساسی دیگر وجود دارد و اون کم سوادی و بی سوادی فنی مدیران دولتی است که نمی توانند با تنظیم قراردادهای محکم مانع ضرر دهی خود بشوند. یا اینکه می دانند و نمی خواهند؟! یا شاید هم برایشان مهم نیست و فقط باید بودجه تصویبیشان تا پایان سال به پایان برسد.

خودتان قضاوت کنید...