دو ویژگی CSS برای زبانهای راست به چپ از جمله فارسی

۱۳۸۸/۰۹/۰۸ ۰:۱۱ Salar https://www.blogger.com/profile/08261083424775464146 منتشر شده در تاریخ : ۱۳۸۸/۰۹/۰۸ دسته بندی : ، ، ، 3

اخیرا در ورژن جدید فایرفاکس (3.6) دو مقدار از ویژگی text-align که جزو استاندارد CSS 3 هستند، پشتیبانی شده است. این دو ویژگی از آن جهت می تونه مهم باشه که برای طراحی سایتهایی با پشتیانی هر دو زبانهای راست به چپ و چپ به راست، کار طراح وب رو بسیار آسان می کنه.

این دو مقدار برای ویژگی text-align عبارتند از:

start: تعیین خواهد کرد که متون در سمت آغاز نوشته با توجه به جهت به کار رفته تراز شوند. به عبارت بهتر در صورتی که مقدار direction که به عنصر مورد نظر اعمال می شود برابر با ltr باشه، مقدار start دقیقا همانند left عمل خواهد کرد و متون به سمت چپ تراز خواهند شد. در صورتی هم که مقدار direction برابر با rtl باشد، مقدار start دقیقا همانند right عمل خواهد کرد و متون به سمت راست تراز خواهند شد.

به مثالهای زیر توجه کنید:
<html>
<body style="direction:ltr">
<p style="text-align:start">Left side of page.</p>
</body>
</html>

متن در سمت چپ قرار می گیرد.
<html>
<body style="direction:rtl">
<p style="text-align:start">Right side of page.</p>
</body>
</html>

متن در سمت راست قرار می گیرد.

end: تعیین خواهد کرد که متون در سمت آخر صفحه یا نوشته با توجه به جهت به کار رفته تراز شوند. به عبارت بهتر در صورتی که مقدار direction که به عنصر مورد نظر هاعمال می شود برابر با ltr باش، مقدار end دقیقا همانند right عمل خواهد کرد و متون به سمت راست تراز خواهند شد. برای مقدار rtl نیز عکس این مطلب اعمال خواهد شد.

همانطور که مطمئنن متوجه شدید عملکرد این دو مقدار بستگی به مقدار direction دارد. این مورد باعث خواهد شد که بدون نیاز به نوشتن کدهای اضافی برای css به راحتی مقصود خود رو اعمال کنید.

پشتیبانی مرورگرها از start و end

به علت نسبتا جدید بودن این دو مقدار مرورگرهای کمی از آنها پشتبانی می کنند. در این میان فقط سه مرور Firefox, safari و chrome این دو مورد رو پیاده سازی کرده اند.

مرورگرهای safari و chrome به علت داشتن موتور مشترک Webkit از نسخه 525 به بعد آن پستیانی به عمل می آورند. به عبارت بهتر Safari نسخه 3.1 و chrome نسخه 1
مرورگر Firefox مقدار start رو از نسخه 1 و مقدار end رو از نسخه 3.6 به بعد پیاده سازی کرده است.

اطلاعات بیشتر در مورد text-align

 

3 بازخورد برای “دو ویژگی CSS برای زبانهای راست به چپ از جمله فارسی”

  1. سلام دوست عزیز وبلاگ جالبی دارین خوشحال می شم به من هم یه سری بزنید.

    پاسخحذف
  2. سلام
    لطفا کتابی در رابطه با آموزش ویژوال سی پلاس پلاس قرار دهید

    ممنون.

    پاسخحذف
  3. از این مهم‌تر text-align-last هست که معلوم نیست کی پشتیبانی می‌شود.

    پاسخحذف